rowerem po puszczy
Strona główna | Ciekawe miejsca | Geocaching | Wycieczki: 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |     Baza podjazdów
 Ciekawe miejsca

Ciekawe miejsce

trasa .gpx

Dąb Królewski

Lokalizacja: Puszcza Niepołomicka

WspółrzÄ™dne GPS: 50°03′38,7 N; 20°22′43,6 E Data wpisu 2011-06-04

W dniu 4 czerwca 2011 roku po raz kolejny odwiedziłem Dąb Królewski i był to niestety ostatni raz - pomnikowe drzewo przewróciło się i stało się już tylko historią.

To co obecnie pozostało po Dębie Królewskim można zobaczyć na zdjęcia od numeru 10, pierwsze 9 zdjęć przedstawia dąb podczas mojej pierwszej wizyty w tym miejscu czyli w roku 2008 r. Być może dąb przewrócił się już jakiś czas temu, rok temu przez puszczę przeszły huraganowe wiatry. Pewnie za kolejny rok lub dwa nie będzie już całkiem śladu po tym olbrzymim drzewie, pamięć zostanie i może jeszcze moja skromna dokumentacja zdjęciowa.

W 2008 roku dotarłem na to miejsce za drugim podejściem, Dąb Królewski rósł w miejscu mało dostępnym i nie prowadziła do niego żadna ścieżka. Ja jechałem od Niepołomic żubrostradą w stronę Mikluszowic, najpierw po lewej przejechałem koło rezerwatu Gibiel (widoczna tabliczka), później po prawej koło muru - ogrodzenia rezerwatu żubrów i w miejscu gdzie kończył się mur skręciłem w lewo. Zaraz po lewej minąłem fajne leśne jeziorko i pojechałem prosto około 1 km do skrzyżowania dróg. Droga na lewo prowadziła wzdłuż rezerwatu Gibiel, droga na prosto w kierunku widocznego skraju lasu, a bardzo podmokła droga na prawo właśnie w kierunku Dębu Królewskiego. Należało pójść tą drogą około 400-450 metrów i za ogrodzeniem ostatniego z młodników widocznych po prawej stronie kręcić w prawo. Jeśli pójdziemy za daleko to bardzo szybko wyjdziemy na skraj lasu, natomiast skręcając w prawo i idąc jakieś 200 metrów wzdłuż ogrodzenia młodnika wychodziliśmy na polankę ma której stał Dąb Królewski.

Jak teraz analizuję zdjęcia z 2008 roku mam wrażenie, że już wtedy dąb był całkiem suchy, w jego koronie było zielono, ale teraz widzę, że to były chyba liście z sąsiednich drzew. Pień dębu od strony południowej był mocno spróchniały i zamurowany betonem, zabieg ten wykonali robotnicy leśni w latach 60-tych XX wieku i pewnie dzięki temu dąb przetrwał tak długo.

W 2011 roku próbowałem trafić pod dąb z żoną, chciałem wypróbować inną drogę i pod dąb nie trafiłem, tydzień później poszedłem starą wypróbowaną ścieżką i znalazłem przewrócone drzewo widoczne na zdjęciach. To kolejne pomnikowe drzewo w puszczy, które runęło w ostatnich latach: w roku 1990 runął dąb z kapliczką Matki Boskiej przy ulice Dębowej w Niepołomicach, w 2004 roku 600 letni Dąb Batorego na Sitowcu, teraz Dąb Królewski - szkoda.

Trasa do ciekawostki:

Trasa rowerowa 1021652 - powered by Bikemap

Galeria ciekawostki

toUtf(Najnowsze wycieczki)
£apczyca - Gierczyce - Zawada - Olchawa - Nowy Wi¶nicz - Leksandrowa - Lipnica Murowana - Muchówka - Królówka - Olchawa - Zawada - Gierczyce - £apczyca
2014-11-16

Niepo³omice - Droga Królewska - ¯ubrostrada - Czarny Staw - szutrówkami przez Puszczê do K³aja - Targowisko - Grodkowice - Brzezie - Cichawa - Krakuszowice - Zborczyce - Suchoraba - Zagórze - Stani±tki - Niepo³omice
2014-11-11

Niepo³omice - Wola Zabierzowska - Niepo³omice
2014-11-04

£apczyca - Bochnia - Krzeczów - Gaw³ów - Majkowice - Cerekiew - Wrzêpia - Strzelce Wielkie - Wrzêpia - Okulice -  Ostrów Szlachecki - Gaw³ów - Krzy¿anowice - Proszówki - Bochnia - £apczyca - Che³m - Targowisko - Szarów - Stani±tki - Niepo³omice
2014-11-02

Le¶niczówka Przyborów - K³aj - Baczków - Gaw³ówek - Le¶niczówka Przyborów